طنز و جلوه های آن در متون نثر عارفانه(با تکیه بر فیه ما فیه، اسرارالتوحید، تذکره الاولیا و کیمیای سعادت)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده علی آزادی
- استاد راهنما علی عباس رضایی نورآبادی صفیه مرادخانی
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده طنز گونه ای از ادبیات انتقادی و اجتماعی است که با نوعی ژرف اندیشی ، غایت انگاری و نیش و کنایه همراه با خنده سعی می کند کاستی ها و ناهنجاری های اجتماعی را ضمن برجسته کردن ، اصلاح نماید. طنز هر چند در ظاهر می خنداند، بر خلاف هجو و هزل، در واقع می گریاند؛ زیرا عیوب و نا رسایی های جامعه را با هدف والای اصلاح، آشکارا می کند. تذکره الاولیا، اسرار التوحید، فیه ما فیه و کیمیای سعادت، از متون برجسته و فخیم نثر فارسی ایران هستند که جانمایه ی آنها عرفان است. این کتاب ها به رغم موضوع جدی و پربار و عالمانه شان مالامال از طنز و انواع زیبایی های ادبی هستند. پایان نامه حاضر به بیان طنز و جلوه های آن در متون ادبی عرفانی یاد شده پرداخته است. در این پایان نامه که در دو بخش تدوین یافته؛ در بخش نخست که چهار فصل دارد، بعد از کلیات تحقیق و مقدمات و بیان انواع شوخ طبعی و تعاریف کامل طنز؛ معرفی کتب چهارگان? مورد نظر و شرح حال مفصل مولفان آن کتب آورده شده است. در بخش دوم که قسمت اصلی پایان نامه است، در ضمن سه فصل به تحلیل طنز در آثار مزبور و نیز مفهوم و مضمون حکایات طنزآمیز و چگونگی طنزآفرینی کتب یاد شده پرداخته شده است.
منابع مشابه
فیه ما فیه و شرح کامل آن
چکیده فیه ما فیه مولانا اثر مهم و ارزندهای در تحقیقات مولویپژوهی است که اهمیت آن در پرتوِ شهرت مثنوی و دیوان کبیر تا حدود زیادی مغفول مانده است. مهمترین و جدیترین کارِ علمی در معرفی و احیای آن تصحیحِ استاد فروزانفر بوده است که هنوز هم دقیقترین تصحیح محسوب میشود. کارهای دیگری که بعد از آن انجام شده است حاشیهای بر کار آن بزرگ محسوب میشود و در مقایسة با آن اصالتی ندارد. دکتر توفیق هـ . ...
متن کاملبررسی و تحلیل کارکردهای بلاغی نثر خطابی در فیه ما فیه
اساس سخنوری، اقناع و ترغیب مخاطب و گفتن سخن مؤثر است که از این فن به اقتضای حال و "بلاغت" تعبیر کردهاند. از آنجا که سخن از ارتباط متقابل گوینده با شنونده حاصل میگردد، بنابراین شرط تأثیر آن، شناخت حال و موضع مخاطب است و این شناخت وقتی به دست میآید که مخاطب نزد گوینده حاضر و عوالم درون او برای گوینده محسوس و ملموس باشد. جلال الدین محمد مولوی در فیه ما فیه -که مجموعه تقریرات شفاهی او در حضور مخ...
متن کاملفیه ما فیه و شرح کامل آن
چکیده فیه ما فیه مولانا اثر مهم و ارزنده ای در تحقیقات مولوی پژوهی است که اهمیت آن در پرتوِ شهرت مثنوی و دیوان کبیر تا حدود زیادی مغفول مانده است. مهم ترین و جدی ترین کارِ علمی در معرفی و احیای آن تصحیحِ استاد فروزانفر بوده است که هنوز هم دقیق ترین تصحیح محسوب می شود. کارهای دیگری که بعد از آن انجام شده است حاشیه ای بر کار آن بزرگ محسوب می شود و در مقایسة با آن اصالتی ندارد. دکتر توفیق هـ . سبحانی...
متن کاملپیوندهای موضوعی فیه ما فیه با مثنوی و دیوان شمس
مولانا جلالالدین محمدبلخی، شاعر و عارف نامدار گسترة زبان و ادب فارسی صاحب آثاری بس ارجمند چون مثنوی، دیوان شمس و فیهمافیه است که هر یک از آنها پژوهشهایی گسترده را در برداشته و هنوز میدان تحقیق در این باب فراخ است. از میان این آثارگرانقدر، فیهمافیه به مجلسگوییهای صوفیانه اختصاص دارد. در این بحث، پس از معرفی مختصر «مجلس گفتن» یا وعظگوییهای صوفیانه، به پیوندهای موضوعی فیهمافیه با مث...
متن کاملمفهوم زیبایی در فیه ما فیه: تحلیلی فلسفی
در جستار حاضر تلاشمان معطوف به یافتنِ دیدگاههای مولانا در باب مفهوم زیبایی بوده است و دامنهی کارمان را نیز به کتاب فیه ما فیه او محدود کردهایم. برای ره بردن بدین مقصود، شش مسأله و پرسش مهمی را که امروزه در خصوص زیبایی در فلسفه هنر مطرح است بر مولانا عرضه کردیم و کوشیدیم، با بهرهجستن از روش تحلیل فلسفی، پاسخهای (هرچند احتمالیِ) او به این پرسشها را در کتاب فیه ما فیه بیابیم....
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023